Nemuritorii

Mai 25, 2012


Va recomand, din Pensionarul, un serial realizat de Tudor Calin  Zarojanu.

Nemuritorii

Ai muncit o viaţă de om. Ai ajuns la o vârstă. Ar fi cazul să te odihneşti, nu? Şi dacă nu poţi s-o faci? Există oameni care rămân nu numai în activitate, ci şi „în priză”, la 70, 80 şi chiar 90 de ani.

Pe o parte dintre aceştia i-am cunoscut când regretatul Sebastian Sârcă a creat programul „Tezaur” pentru Radio România Cultural. Am făcut interviuri cu 73 de membri ai Academiei. Astăzi, aproape că nu-mi vine să cred. Biologie, fizică, silvicultură, filozofie, agronomie, istorie, geologie, electronică, arte vizuale, economie, muzică, vulcanologie, zoologie, mecanica fluidelor, neurochirurgie, medicină veterinară, virusologie, chimie, sociologie, teologie – a trebuit să mă pun cât de cât la punct cu toate!

Cea mai emoţionantă a fost întâlnirea cu cel despre care un dicţionar occidental scrie că istoria semiconductorilor se împarte în două: „înainte şi după Radu Grigorovici”.

Avea 91 de ani. Ca şi soţia lui. Şi erau împreună de… 91de ani! Născuţi în aceeaşi maternitate din Cernăuţi, au făcut împreună şcoala primară, liceul, facultatea. Când i-am întâlnit, erau căsătoriţi de 67 de ani. Locuiau în Floreasca, într-o casă cu valoare în istoria literaturii: a fost a lui Jean Bart, cel care – sub numele real, Eugeniu Botez – dă numele străzii.

La sfârşitul interviului, în care îmi povestise despre ultima aniversare a lui Franz Iosef (!) şi în care trăsese o linie energică între Basarabia şi Bucovina (“Una e să fii o minoritate care nu poate alege şi altceva – o majoritate care nu ştie să aleagă…”), Radu Grigorovici mi-a spus că soţia lui vrea să-mi vorbească. O bătrână micuţă, plină de energie, cu gesturi tremurate, mi-a oferit turtă dulce făcută de mâinile dumneaei şi mi-a înmânat un volum de versuri al unui bucovinean.

Citeste mai departe in Pensionarul.

Nemuritorii 2

Ai muncit o viaţă de om. Ai ajuns la o vârstă. Ar fi cazul să te odihneşti, nu? Şi dacă nu poţi s-o faci? Există oameni care rămân nu numai în activitate, ci şi „în priză”, la 70, 80 şi chiar 90 de ani.

Aş putea să scriu o carte întreagă (ar TREBUI să scriu o carte întreagă) despre Solomon Marcus,

acest super star al României căruia nu-i acordăm nici a mia parte din atenţia pe care o merită. E minunat să fii un foarte bun săritor în lungime, mai ales dacă ajungi campion mondial al probei. La fel de remarcabilă e performanţa dacă o obţii în cursa de 100 de metri plat sau în ştafeta 4 x 100. Dar când le reuşeşti pe toate la un loc, precum Carl Lewis! Or, Solomon Marcus nu numai că e campion mondial în câteva probe, dar pe unele el le-a inventat!

Am avut norocul să-mi fie profesor şi nu pot uita, de pildă, cum în Anul I, la Analiză, ne-a prezentat lema conform căreia – simplificând – dacă două şiruri încadrează un altul şi cele două tind la aceeaşi limită, cel din mijloc n-are de ales şi merge şi el în aceeaşi direcţie. S-a-ntors spre amfiteatru, a ezitat o clipă şi, zâmbind, ne-a oferit o reprezentare plastică: I se spune „Lema celor doi miliţieni”… Dacă un miliţian te saltă din dreapta şi altul din stânga, sigur mergi unde te duc ei!

Tot în anul acela, la sfârşitul unui curs, semnând condica de prezenţă – noi eram deja în picioare – a spus: „Eu semnez mereu, fără să verific…” şi şi-a aruncat ochii în capătul de jos al listei: „De pildă, Zarojanu e aici?” Eram, şi am răspuns.

Pofesorul a plecat mulţumit, iar un coleg a comentat maliţios: „A vrut să se convingă: dacă şi ultimul om e aici…” Dar replica de neuitat a profesorului Marcus a rămas: „Dacă stau 20 de minute cu un student la examen, un minut îmi trebuie ca să ştiu ce notă îi dau, restul sunt ca să-l conving şi pe el că atât merită!”

Citeste mai departe in Pensionarul.

 

Lasă un răspuns

